Reklama suplementów diety. Dwie samoregulacje = zdublowanie reguł gry?
Wraz z początkiem 2020 roku weszło w życie Porozumienie Nadawców w sprawie rozpowszechniania reklam suplementów diety. Jest to porozumienie pomiędzy największymi nadawcami telewizyjnymi na Polskim rynku oraz pomiędzy producentami suplementów diety. Celem samoregulacji było uzupełnienie wcześniej przyjętych zasad dotyczących reklamowania suplementów diety zawartych w Kodeksie Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety, który powstał w wyniku samoregulacji producentów suplementów oraz artykułów prawnych zawartych w ustawie o bezpieczeństwie żywności oraz żywienia (suplementy diety w rozumieniu aktualnego brzmienia przepisów prawnych stanowią bowiem żywność) i innych ustawach (w niektórych sytuacjach możemy stosować bowiem regulacje związane z ochroną konkurencji i konsumentów np. ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji).
Wszystkie powyżej przytoczone przepisy mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa konsumentom oraz ochrony ich przed nadużyciami ze stron producentów suplementów diety. Zasady te mają zapewnić, że każdy konsument będzie dostatecznie poinformowany co do działania danego suplementu diety bez fałszywych sugestii co do działań leczniczych takich produktów.
Kluczowe jest zapoznanie się z konkretnymi wymogami każdego z wyżej wymienionych źródeł, mimo, że w wielu kwestiach te wymogi się pokrywają, są też pomiędzy nimi istotne różnice. W poniższej tabeli przedstawione zostały najistotniejsze przepisy z poszczególnych kodeksów.
Osoby, które chcą pogłębić powyżej opisywaną problematykę, zachęcamy do skorzystania z następujących źródeł:
Kodeks dobrych praktyk reklamowych:
https://www.polfarmed.com.pl/images/rys/dokumenty_aktualnosci_2016/kodeks.pdf
Porozumienie nadawców:
Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia.